WoodWatch WooCommerce

Content en commerce hand-in-hand met WooCommerce

Van idee tijdens de studie tot serieuze speler in e-commerce land. Getuige ook de 3e plek in de Lightspeed top 50. WoodWatch kwam bij ons met een lopende WooCommerce shop, de eerste paar ton omzet op de teller. Het product is een succes. Next step: opschalen. Bij een niche webshop hoort immers geen paar procent groei per jaar. Je wilt noemenswaardig opschalen met jouw business, maand op maand. Hoe pakt WoodWatch dit aan? 

Hoe bouw je veilig aan een internationaal platform zonder je snelheid en flexibiliteit te verliezen, ofwel: hoe schaal je een succesvolle webshop die ontstaan is als side project?

WoodWatch is een schoolvoorbeeld van een succesvolle WooCommerce-gebruiker. WooCommerce staat in haar kracht waar content en e-commerce naadloos op elkaar aan moeten sluiten.

De oprichters van WoodWatch werken met enorme focus, zelf richten ze zich enkel op de essentie: product, marketing, strategie en operatie. De rest besteden ze zorgvuldig uit.

Samenwerking klein beginnen

“We hebben met 8 partijen gesproken. Het eerste contact met Van Ons was goed, maar we gaan niet over een nacht ijs. Om die reden hebben we een geïsoleerde test-case geformuleerd.” aldus Daniël Salimian, co-founder WoodWatch.

“Dat Van Ons WordPress specialisten zijn straalde van het portfolio af. We hadden een goede indruk van techniek & design (design is zeer belangrijk voor de luxe en kwalitatieve uitstraling en beleving van ons product). Het eerste contact was fijn maar ik raakte echt onder de indruk van de case die goed uitgewerkt was!”

WooCommerce op z’n beste: content en commerce hand in hand!

Een groot voordeel van WooCommerce ten opzichte van andere webshop oplossingen is dat goede contentmarketing in het DNA van WordPress zit. In geen enkel ander CMS sluiten content en e-commerce zo naadloos op elkaar aan.

Als je een WooCommerce shop goed bouwt is deze extreem gebruiksvriendelijk en staan alle lichten voor perfecte zoekmachinemarketing op groen.

Als je Daniël vraagt om drie coole dingen aan de website:

  • Creator voor zelf samenstellen van producten
  • Cinemagraphs met bewegende ‘foto’s’
  • De ‘180’ foto op de productpagina’s die met je muis/mobiel mee-scrollt

WoodWatch snapt conversie en snapt content. Vervolgens is geen software zo goed in het slim integreren van beiden als WooCommerce.

Daarnaast is een slimme stap extra gezet door ook user-generated content op sociale platforms te integreren ter inspiratie én als social proof. Let maar eens op de diepe integratie met Instagram door de hele site heen!

Scrum is teamsport: elke twee weken een nieuwe release!

Je hoeft niet te gokken om te groeien. Als je kiest voor continue optimalisatie in plaats van projectmatig en reactief ontwikkelen is de uitdaging om continu inspiratie te hebben om te verbeteren. Vraag is: hoe zorg ik dat elke euro die ik investeer in de webshop met een goed rendement en binnen afzienbare tijd terugkomt. Terechte vraag.

We hanteren een Samen Growth Hacken aanpak: zowel WoodWatch als verschillende programmeurs en creatieven bij Van Ons bedenken aan de lopende band ideeën. Bij elke sprint wordt gekozen welke ideeën getoetst worden en op welke manier dat te doen. Is er een spoedvraag tussendoor? Geen probleem, daar is ruimte voor ingecalculeerd.

De sprints vullen zich door focus op conversie optimalisatie; we hebben er een teamsport van gemaakt ideeën voor verbeteringen te spotten en snel te toetsen.

“Door deze samenwerking is een noot gekraakt die bijna geen webbouwer gekraakt kreeg: hoe ben en blijf ik pro-actief?” aldus Daniël.

De scrum aanpak resulteert er onder andere in dat we snel kunnen uitrollen naar verschillende landen. Daarnaast kunnen we functies die we ontwikkelen eerst testen in één land en bij succes uitrollen naar andere landen. De modulaire aanpak in combinatie met scrum helpt ons enorm.

Flexibel internationaal uitrollen

Als je de verkoopstraat, productie en infrastructuur voor uitlevering hebt staan, dan ben je klaar om te schalen, uit te rollen naar andere landen.

WoodWatch is inmiddels actief in meerdere landen. Er is één multi-site omgeving ingericht en er zijn slimme tools ontwikkeld die content synchroniseren tussen de shops.

Door deze opbouw is het uitrollen van functionaliteit in meerdere landen tegelijk in een eenvoudig procres. Zo blijven de shops beheerbaar én beheersbaar!

Bewuste keuze voor betaalpartner MultiSafePay

“We kozen voor MultiSafePay omdat het een grote speler is met een sterke focus op kleinere merchants. Ze hebben een goede beschikbaarheid van payment gateways voor in Europa.”
WoodWatch gebruikt daarnaast enkele bijzondere features:

  • Vergeten winkelmandje – als een aankoop-proces wel gestart maar niet afgerond wordt krijgt de bezoeker een herinneringCustom checkout pagina bij betaling – zo hoeft de koper maar één merk te vertrouwen tijdens het aankopen: WoodWatch
  • Meerdere valuta rekeningen – dit maakt administratie een stuk eenvoudiger!Ben je eraan toe om een volgende stap te zetten?

Bekijk de website van WoodWatch hier!

Wat betekenen slimme teamsport in WooCommerce voor jouw groei? We denken graag met je mee!

WordPress Security & Performance
WordPress en Symfony2

Samenwerken aan jouw groei?

Praat nu met een van onze online producers!

Jeffrey Visser

Manager Operations & Online Producer