Koffietijd / Talpa

Redactioneel platform met schaalbare servers om duizenden bezoekers per dag te ontvangen.

Media Republic (nu GREY Possible) benaderde Van Ons en enkele andere partijen voor een nieuwe opdrachtgever: Talpa. Het tv-productiehuis van John de Mol werkte al veel met WordPress en wilde dit voor het nieuwe seizoen Koffietijd wederom inzetten, met één belangrijke toevoeging: een second screen applicatie! Een interactieve ervaring op een tweede scherm (bijv. telefoon of tablet) dat mensen steeds vaker gebruiken terwijl ze voor de buis zitten.

De keuze voor Van Ons was snel gemaakt op basis van onze brede WordPress ervaring. Een second screen was wereldwijd nog niet eerder op basis van dit open source platform gemaakt.

Contentplatform

Koffietijd.nl is een perfecte website om met WordPress aan te sturen: de redactie schrijft elke dag meerdere artikelen binnen ‘pijlers’ zoals Mode, Beauty en Gezin en voegt daar foto’s en video’s aan toe. Daarnaast is er veel maatwerk in de site verwerkt om speciale content zoals recepten te kunnen filteren en sponsoracties op meerdere pagina’s op te zetten. De grootste uitdaging hierbij was om de redactie zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden en alle mogelijkheden in de back-end wel overzichtelijk te houden.

Een leuke techniek die we hebben gebruikt is de integratie met RTL ID. Dat is een laag van RTL die als het ware over de site van Koffietijd heen komt. Op het moment dat je bij RTL inlogt, log je automatisch ook bij Koffietijd in. Ook is er gewerkt met RTL XL. Koffietijd plaats regelmatig video’s van RTL XL in de media libraries en die kun je terugvinden in de back end.

Schaalbare hosting

Op het moment dat het programma uitgezonden wordt, krijgt de website enorme pieken in het verkeer te verduren. De hosting hebben we daarom met Beanstalk opgezet, dat wil zeggen dat de omgeving schaalbaar is. Wanneer de website te maken heeft met een hoog aantal bezoekers schaalt de server zelf op en zodra de extra capaciteit niet meer nodig is bouwt deze weer af.

Second Screen met WordPress

Na de bouw van de site volgde direct het traject voor de realisatie van het second screen. De essentie is dat de Koffietijd redactie live tijdens een uitzending in staat moest worden gesteld ‘schermen’ te delen met alle kijkers op de aparte url http://live.koffietijd.nl.

In een custom settings pagina is de unieke besturing van het second screen gemaakt. Van hieruit kunnen redactieleden zelfgemaakte spelletjes, testjes en video’s naar de live applicatie pushen. Ook is het mogelijk een chatmodule of expert-module te activeren waarmee bezoekers met een deskundige in de studio kunnen chatten. Allemaal op basis van WordPress!

koffietijd

Beemster Weidedagen
Nicky Romero

Klaar om aan de slag te gaan?

Praat nu met één van onze online producers!

Gauke

Online Producer