Een uniek bedrijfsidee, maar onvoldoende financiële middelen? Of ben je juist investeerder en op zoek naar de nieuwe top van de zakelijke markt? Wil je een eigen crowdfundingplatform waar jouw klanten of gebruikers geld voor hun ideeën kunnen ophalen? Crowdfunding toevoegen als onderdeel van je businessmodel kan je veel opleveren.

Zaken om rekening mee te houden

Een goed crowdfundingplatform komt niet zomaar uit de lucht vallen. Wat zijn dingen om op te letten? We zetten hieronder een aantal zaken op een rij.

Bedenk wat jouw platform uniek maakt

Er zijn al veel crowdfundingplatform beschikbaar. De grote vraag die zich aandient als je zelf zo’n platform wilt openen is wat jouw platform uniek maakt en hoe die zich onderscheidt van de concurrenten. Richt je je op een bepaalde niche van projecten die op zoek zijn naar geld? Of wil je een bepaald type investeerder aantrekken op je platform? En als je zelf geld op wilt halen: waarom zou je daar zelf een platform voor openen en waarom plaats je je idee niet op een bestaand platform?

Hoe trek je de aandacht?

Het platform opzetten is natuurlijk een hoop werk, dus als het eenmaal staat wil je ook bezoekers en het liefst bezoekers die willen investeren. Hoe ga je die bezoekers bereiken? Je kunt denken aan de volgende pijlers:

  • De inzet van social media, betaald of onbetaald
  • De inzet van Google Ads
  • De inzet van een e-mailfunnel
  • Het gebruik van explanimations en video om je concept goed over de bühne te krijgen

Onze ervaring met het maken van crowdfundingplatformen

Van Ons maakte eerder crowdfundingplatforms voor Solar Schools en Proefdiervrij. We denken vooral mee met de techniek, maar we bemoeien ons ook graag met de rest. Want zoals hierboven al gezegd, een crowdfundingplatform opzetten is één, daar een succes van maken is twee.