Hoe de bollebozen in Silicon Valley Google’s algoritmes precies samenstellen blijft altijd in nevelen gehuld. Toch weten we er best wat van af. Om het algoritme te updaten gebruikt Google machine learning. Daarbij leert een algoritme zelfstandig keuzes te maken, in dit geval hoe hoog een site in de ranking verschijnt. Om daar te komen heeft het algoritme wel voorbeelden nodig van wat goed en slecht is.

Daar komen manual raters om de hoek kijken: mensen die op basis van guidelines van Google aangeven hoe goed een site scoort op bepaalde onderdelen. Tegenwoordig zijn die guidelines vrij beschikbaar. Daaruit blijkt dat manual raters onder andere scoren op basis van EAT. Hieronder leggen we uit wat EAT is, waarom het belangrijk is en hoe je je site EAT-proof kunt maken.

Huh wat, EAT?

EAT staat voor expertise, authoritativeness en trustworthiness; drie criteria die manual raters gebruiken voor hun score. Daarbij kijken ze zowel naar de website en haar content als de auteur van content op die website. Het gaat dus om deze criteria:

Expertise
Website: Is de organisatie van de website een expert op het onderwerp? Voorbeeld: een nieuwsplatform dat veel Pullitzerprizes heeft gewonnen.
Auteur: Is de auteur van een websitepagina expert op het onderwerp? Voorbeeld: een dokter schrijft een medisch artikel. Maar ook: een auteur met ervaring als ouder op een babywebsite.

Authoritativeness
Website: Hoe waarderen derden de kwaliteit van de website? Voorbeeld: hoge inhoudelijke waardering bij externe reviews.
Auteur: Aantal citaties en type sites waarop de auteur verder verschijnt. Voorbeeld: als Jan vooral voor culinaire websites schrijft en nu ineens voor een autowebsite is zijn autoriteit laag.

Trustworthiness
Website: Hoe betrouwbaar is de website? Voorbeeld: is er een duidelijke en relevante ‘over ons’-pagina en indien relevant duidelijke klantenservice-informatie?
Auteur: Zelfde criteria als bij authoritativeness.

Waarom is EAT belangrijk?

Google’s algoritme is op meer gebaseerd dan de EAT score. Alle principes van EAT doorvoeren geeft je geen sluitende garantie op een hoge plek in de ranking, maar het speelt wel degelijk een belangrijke rol. EAT behoort tot de top 3 overwegingen voor page quality rating. De kwaliteit van je website heeft impact op hoe Google je website beoordeelt en uiteindelijk ook rankt. Bovendien impliceert een hoge EAT-score een hoge kwaliteit van je website, iets wat sowieso een goede reden kan zijn voor gebruikers om je website te bezoeken.

Hoe maak je je site EAT-proof?

Met de volgende zeven tips (gerangschikt per onderdeel) zorg je voor een hoge EAT-score van jouw website:

  1. Algemeen: zorg voor een goede gebruikerservaring. Maak een logische site architectuur, een duidelijke en goede zoekfunctie, label al je content en stop het in relevante categorieën. Dat geeft raters het gevoel dat ze met een betrouwbare website te maken hebben en het zorgt voor betere reviews van derden.
  2. Algemeen: maak op elke pagina duidelijk wie de auteur is, alleen dan kun je op dit criterium hoog scoren.
  3. Expertise: laat je content door experts schrijven. Dat hoeft geen geschoolde expert te zijn, relevante levenservaring telt bijvoorbeeld ook.
  4. Authoritativeness: eigen reviews op je site helpen niet, je moet het van derden hebben – vooral professionele organisaties. Je kunt controleren hoe je hierop scoort door te Googelen naar jouw organisatie waarbij je resultaten van je eigen site uitsluit (zoekterm: ‘van ons reviews -site:van-ons.nl’).
  5. Trustworthiness: zorg voor een terms of service en privacy policy voor het gebruik van cookies.
  6. Trustworthiness: maak een makkelijk te vinden contactpagina en ‘over ons’-pagina waarin je duidelijke informatie geeft over jouw organisatie.
  7. Trustworthiness: overweeg te bloggen op je site. Daarmee laat je zien dat je site up-to-date is en dat je site relevant is voor de belangrijke topics waar je op gevonden wilt worden.