Inhoudsgroepen in Google Analytics: inzicht door overzicht

Online marketing

dec 14 2018

Robert van Eekhout

Oprichter

Welke gedeelte van jouw website presteert het beste? Zijn dat de nieuwsberichten of toch de portfolio-items? Welke productcategorie krijgt eigenlijk de meeste views? En wat is het verschil in pageviews tussen pagina’s voor de zakelijke markt en pagina’s voor de particuliere markt? Inhoudsgroepen in Google Analytics kunnen je helpen deze vragen snel en makkelijk te beantwoorden.

Maak inhoudsgroepen (content grouping) voor meer overzicht

Het verschil in pageviews tussen bepaalde groepen pagina’s kun je natuurlijk met de hand uitrekenen. Maar voor websites met heel veel traffic wordt die klus steeds lastiger. Dit is waar inhoudsgroepen uitkomst kunnen bieden.

Met inhoudsgroepen groepeer je pagina’s op je website. Je definieert groepen in de content op basis van bijvoorbeeld URL parameters of paginatitels. In Google Analytics verschijnt vervolgens de geaggregeerde data per groep en kun je prestaties van de groepen met elkaar vergelijken.

Echt de diepte in met Google Tag Manager

Vanuit Google Analytics kun je contentgroepen instellen maar daarbij blijven de segmentatiemogelijkheden vrij beperkt tot wat de interface je biedt (paginatitel, URI). Door inhoudsgroepen via Google Tag Manager door te geven aan Google Analytics wordt het pas echt interessant.

Zo kun je voor je blogposts bijvoorbeeld data teruggeven over de lengte van titels, de hoeveelheid afbeeldingen die je gebruikt, de lengte van het artikel, de dag waarop ze gepubliceerd zijn en ga zo maar door. Vervolgens krijg je in Google Analytics netjes de data te zien per aangemaakte groep en zie je wat beter werkt. Een technische implementatie die je op weg helpt tref je hier.

Ook meer inzicht door overzicht?

Wil je ook met content grouping aan de slag om meer inzichten te halen uit Google Analytics? Laat je gegevens achter in het formulier hieronder en we denken graag met je mee welke groepen voor jouw organisatie interessant zijn om te vergelijken.

Hoeveel gebruikers heb je nodig voor een goede usability test?
7 social media metrics die iedere adverteerder en contentmarketeer moet monitoren

Samenwerken aan jouw groei?

Praat nu met een van onze online producers!

Robert van Eekhout

Oprichter