Het UX Playbook van Google: 41 best practices voor een betere gebruikerservaring

Online marketing

jan 30 2019

Robert van Eekhout

Oprichter

Diep in de krochten van het web verschijnen soms van die pareltjes die je niet voor je kunt houden. Vorig jaar in december verscheen plots en zonder aankondiging een 108 tellend whitepaper van Google online. De inhoud? Dé best practices op het gebied van UX die je moet kennen en toepassen als je wilt groeien met je mobiele website.

Optimaliseren op 6 gebieden

In het whitepaper biedt Google een overzicht van best practices op het gebied van navigatie, conversie, formulieren, landingpages, zoekfuncties en productoverzichten. In de inleiding noemen de auteurs dat ze tijdens het analyseren van honderden mobiele websites op vele algemene UX elementen stuitten die een soepele en prettige mobiele gebruikerservaring waarborgen. De vierde pagina in het document lijkt echter nog wel een waarschuwing te geven: vergeet de best practices niet te A/B testen!

Een kleine greep: CTA boven de fold en gebruik kleine menu’s

Op je mobiele website is het belangrijk dat de gebruiker gelijk een Call to Action te zien krijgt. Vooral voor retailers kan dit de conversie aanzienlijk laten stijgen. Als de bezoeker te lang moet zoeken naar de CTA, dan verlies je hem. Zorg ook voor een omschrijvende CTA, dus niet “klik hier” maar “bekijk alle t-shirts”.

Zet een CTA boven de fold op je mobiele website

Een goed en overzichtelijk mobiel menu is belangrijk, maar biedt deze wel compact (geconsolideerd) aan. Het menu mag niet te groot zijn en teveel ruimte innemen. Idealiter neemt het menu niet meer dan 1/5e van het scherm in. Zo blijft alle relevante en interessante informatie altijd zichtbaar maar heeft de gebruiker wel een mogelijkheid om uit te wijken naar andere pagina’s via het menu, als dat nodig is.

Een mobiel menu mag niet groter zijn dan 1/5e van het scherm

Samen aan de slag met deze best practices?

Wil jij de UX best practices van Google ook toepassen in jouw mobiele site? Laten we er samen eens doorheen gaan en kijken waar we slagen kunnen maken. We denken graag mee en voeren nog liever voor je uit.

7 social media metrics die iedere adverteerder en contentmarketeer moet monitoren
De status van social media marketing

Samenwerken aan jouw groei?

Praat nu met een van onze online producers!

Robert van Eekhout

Oprichter