Digital Design Ethics Conference 2018 - Van Ons - WordPress bureau Amsterdam

Digital Design Ethics Conference 2018

Evenementen

nov 26 2018

Jeffrey Visser

Manager Operations & Online Producer

Hoe zorgen ontwerpers en ontwikkelaars ervoor dat moderne techniek zo is ontworpen dat het haar gebruikers beschermt? Die vraag stond centraal op de Digital Design Ethics Conference, op 26 november 2018 georganiseerd door de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) van de Hogeschool van Amsterdam.

Een opvallende invalshoek voor een conferentie want hoewel dit jaar groot in het nieuws door de ‘deadline’ van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, in het Engels de GDPR), privacy is niet direct het meest sexy onderwerp. Vooral als je een opleiding volgt waar het doorgaans gaat over UX en virtual reality, apps ook, om de massa te bereiken! Tegelijkertijd is er dus geen beter moment. Iedereen is wel iets aan het doen met de nieuwe wetgeving en deze conferentie was voor de studenten en andere aanwezigen een platform om na te denken over de implicaties van te maken werk.

En dan gaat het niet alleen over privacy trouwens. Amber Case had het in haar talk over ‘calm technology’ waarbij je nadenkt over het effect van push-notificaties en audio feedback in techniek. En dat juist alle techniek die zich niet afspeelt op een scherm extra getest moet worden in situaties waarin de omstandigheden niet 100% ideaal zijn. Ter illustratie: ‘smart’ eetbakjes voor honden en katten die niet meer werkten toen een server crashte met de dood van enkele huisdieren ten gevolg. De ‘offline modus’ zou later via een update toegevoegd worden, maar had dit niet eerder het geval moeten zijn?

Mike Monteiro (Mule Design) was uitgenodigd om in een zeer politiek geladen talk de aanwezigen te wijzen op hun verantwoordelijkheid als ontwerpers. In ‘How to Build an Atomic Bomb’ ging het over de muur die Trump aan de Mexicaanse grens wil bouwen, waarbij een offerte uitging van een muur gemaakt van sustainable zeecontainers, compleet met gezellige winkeltjes. En over Twitter dat Trump niet verbande toen die Noord-Korea met oorlog dreigde. Boodschap? Neem je verantwoordelijkheid. Als je betrokken bent bij de creatie van iets, stel dan moeilijke vragen, zorg voor een gemixt team en voorkom daarmee de bouw van een ‘atoombom’ zoals Monteiro Facebook, Uber en Twitter noemt.

Na de keynotes konden de aanwezigen aanschuiven bij verschillende workshops om specifieke problemen en keuzes in ontwerpprocessen te analyseren en te bediscussiëren.

Een vraag die bleef hangen is hoe je als jong persoon voor je eigen ethische keuzes blijft staan, als je in dienst bent van een grote corporate, of daar die felbegeerde baan probeert te scoren. Het antwoord bleef uit.

22 november 2018: workshop neuromarketing (en 3 neuromarketingprincipes die iedere online marketeer moet kennen)
Hoeveel gebruikers heb je nodig voor een goede usability test?

Samenwerken aan jouw groei?

Praat nu met een van onze online producers!

Jeffrey Visser

Manager Operations & Online Producer