Dag 2 op WordCamp Europe in Belgrado. Hieronder de highlights van een aantal talks!

De gebruiker centraal

In de talk van Alberto Medina gaat het vooral over het centraal stellen van de gebruiker. Hij geeft aan hoe lastig het voor developers is om met alle technieken die beschikbaar zijn een perfect consistente ervaring voor de gebruiker te bieden. Vergeleken met 20 jaar geleden zijn er vele technieken en apparaten bijgekomen. Developers gebruiken lang niet alle technologieën, simpelweg omdat er teveel zijn.

De perfecte gebruikerservaring leunt volgens Medina op 4 pilaren:

  • de website is snel
  • de website is veilig
  • de website is geïntegreerd (werkt goed samen met andere systemen en third party software)
  • de website is engaging (je wilt terugkomen)

Om developers te helpen met het verbeteren van de snelheid van de site onderstreept hij het belang van het gebruik van AMP. AMP staat voor Accelerated Mobile Page. Het komt erop neer dat je een pagina zodanig opmaakt dat deze op mobiel supersnel laadt. Een interessant onderzoek over de snelheid van websites op mobiel vind je hier. Ook in je WordPress site kun je aan de gang met AMP, bijvoorbeeld met de plugin AMP for WordPress.

WordPress in 2019

Noel Tock neemt ons mee in zijn visie op hoe WordPress eruit gaat zien in 2019 (en eigenlijk ook daarna). Volgens Noel zit WordPress op dit moment op de piek van zijn populariteit. Toch kan WordPress volgens hem blijven groeien, alleen moeten we minder kijken naar aantal downloads of wereldwijde actieve installaties. We moeten gaan kijken naar de manier waarop WordPress waarde biedt voor de gebruiker. Hij beschrijft drie trends:

  • Plugins worden minder belangrijk: het landschap van SaaS oplossingen wordt groter en groter. En vaak focussen die oplossingen zich op hele specifieke problemen. Dat doen ze zo goed, dat je die functionaliteit eigenlijk niet meer in je WordPress website wilt gebruiken, maar dat je gebuikt wilt maken van die SaaS oplossing. Waar je vroeger nog e-mails opmaakte en verstuurde via WordPress wil je dat nu liever met Mailchimp doen. Simpelweg omdat Mailchimp daar veel beter in is.
  • De opkomst van platformen: met de groei van WordPress, zijn er platformen ontstaan rondom WordPress. Denk aan WooCommerce of Codable (een platform om WordPress development uit te besteden).
  • Digital Experience Platforms (DEP): dit is de volgende stap van content management systemen. Gebruikers krijgen tegenwoordig gepersonaliseerde content voorgeschoteld, kunnen praten met apparaten (Alexa en Siri) en meten op hun smart watch hun hartslag tijdens het sporten. De oplossingen worden slimmer en bieden de gebruiker daardoor een betere ervaring.

De toekomst van WordPress – en met Gutenberg is dat al op de korte termijn – is dat het een slimmer CMS wordt met een sterke focus op het analyseren, maken en publiceren van content. Met slimme autocorrect software, het automatisch taggen van plaatjes in de mediabibliotheek en eenvoudig copy en pasten van tekst uit een waaier van editors wordt WordPress waardevoller voor de gebruikers. Volgens Noel moet WordPress niet zozeer groeien in cijfers, maar in waarde. En die waarde komt door focus aan te brengen in waar WordPress goed in is en het systeem zo smart mogelijk te maken.