7 social media metrics die iedere adverteerder en contentmarketeer moet monitoren - Van Ons - WordPress bureau Amsterdam

7 social media metrics die iedere adverteerder en contentmarketeer moet monitoren

Online marketing

dec 20 2018

Robert van Eekhout

Oprichter

Adverteren op social media is een belangrijk middel om meer traffic naar je website te leiden en uiteindelijk je conversie (hoe je die ook uitdrukt) te verhogen. Hoe weet je of jouw social media strategie werkt en of jouw advertentiecampagne effect heeft? We presenteren hier 7 metrics om te monitoren gedurende de campagne. Zo hou je scherp in de gaten wat wel en niet werkt en kun je tijdig bijsturen.

1. Reach (bereik)

De eerste metric om in de gaten te houden is het bereik, de reach, van jouw campagne. Het bereik kun je definiëren als het aantal personen dat jouw advertentie heeft gezien. Verwar het bereik niet met impressies, een getal dat veel hoger kan liggen dan het bereik. Impressies is het aantal keer dat een advertentie is vertoond en een advertentie kan natuurlijk meerdere keren aan dezelfde persoon getoond zijn. Bereik zegt echt iets over het aantal individuen dat de advertentie op zijn scherm heeft gehad.

Een groot bereik opbouwen is vooral belangrijk voor het creëren van brand awareness. Hoe meer personen je merk kennen, hoe makkelijker het wordt om ze in de toekomst te bereiken. Daarnaast wordt jouw merk top of mind bij de klant zodat die sneller aan je denkt op het moment dat een aankoop relevant wordt voor de klant.

Ieder platform waar je op adverteert registreert het bereik van de advertentie. Verzamel deze gegevens om te zien waar je de meeste ogen op je weet te richten.

2. Engagement (interactie)

Engagement is de mate waarin klanten een interactie aangaan met de advertentie of de content waarmee je adverteert. Een interactie kan een like, klik of comment zijn. Het is belangrijk om de interactie in de gaten te houden omdat je dan weet of de content die je onder de aandacht brengt ook relevant is voor de gebruiker. Veel bereik zonder interactie betekent dat je je advertentie, aanbod of content leuker, beter, mooier of relevanter moet maken.

3. Amplification rate (versterking)

Interactie is de eerste stap naar amplification, oftewel versterking van je bericht. Door berichten te retweeten, sharen en reposten verspreiden gebruikers jouw content in hun eigen netwerk. Op die manier vergroot je je bereik zonder dat je daar meer budget tegenover hoeft te zetten. Door berichten te reposten en te sharen geeft jouw publiek een duidelijk signaal dat ze zich verbonden voelen met jouw merk en dat ze vinden dat anderen dat ook moeten doen. Je hebt ware ambassadeurs gecreëerd voor jouw merk.

De amplification rate is niet altijd zichtbaar in de beheerconsole van het platform waarop je adverteert of content deelt. Daarom is hier soms nog wat handwerk nodig om de amplification rate uit te rekenen. Je doet dit door het aantal shares of reposts van een bericht te tellen, te delen door het aantal volgers dat je hebt en dan te vermenigvuldigen met 100.

4. Referral traffic

Hoeveel verkeer naar jouw website levert jouw campagne je op? Dat hou je bij in Google Analytics door in de gaten te houden hoeveel referral traffic er vanaf social media en vanuit jouw campagnes naar de site komen. Door te werken met UTM tags kun je in analytics heel mooi zien welke campagnes en advertenties het meeste verkeer hebben opgeleverd. Zodra gebruikers bereid zijn een social platform te verlaten om jouw site te bekijken, weet je dat je goed bezig bent.

5. CTR (Click Through Rate)

Over deze hebben we het al vaker gehad, de CTR oftewel de Click Through Rate. Hoeveel mensen klikken uiteindelijk op de advertentie of de content die je hebt geplaatst? Uiteindelijk leidt deze tot referral traffic (zie punt 4 hierboven) en dat betekent dat gebruikers jouw content of ad waarderen.

De CTR zegt daarnaast ook iets over hoe efficiënt je jouw campagne hebt ingericht. Een campagne met veel bereik maar weinig clicks is nog steeds geen succes. Ieder platform houdt voor jou de CTR bij en door jouw CTR te vergelijken met gemiddelden uit de industrie weet je of je boven of onder de maat presteert.

6. Bounce Rate

De bounce rate is het percentage gebruikers dat na het bezoeken van jouw landingspagina of content de website gelijk weer verlaat. Hoe lager het getal, hoe meer bezoekers dus de moeite nemen om nog even door te klikken en verder te kijken op jouw site. Als jouw bounce percentage laag is onder de bezoekers die je via social media hebt binnengehaald, dan weet je dat je iets te pakken hebt. Hoge bounce rates kunnen erop wijzen dat gebruikers toch niet helemaal vonden wat ze zochten en misschien zelfs teleurgesteld zijn in wat ze tegenkwamen…

Ook hier is het weer belangrijk om te werken met UTM tags want je kunt dan in Google Analytics mooie vergelijken maken tussen bezoekers via sociale platformen en het ‘reguliere’ bezoek.

7. Conversies

Door je analytics goed in te richten, meet je uiteindelijk the holy grail van jouw campagne of contentstrategie: meer conversies. Dat kunnen verkopen zijn, maar ook inschrijvingen op een nieuwsbrief. Met wederom een juiste inrichting van Google Analytics kun je precies zien welke content je hoeveel Euro’s heeft opgeleverd.

Het opstellen van een goed meetplan is cruciaal

Wanneer je aan de slag gaat met het bijhouden van de effectiviteit van jouw social media campagne is een goed meetplan opstellen cruciaal. Bepaal de metrics die je bij gaat houden, bepaal met welke frequentie je die rapporteert en bepaal wanneer iets een succes is of niet. Voor meerdere klanten houden wij wekelijks en maandelijks bij wat de impact is van hun contentstrategie en we helpen jouw organisatie ook graag in het verkrijgen van meer inzicht. Zo kun je effectief bijsturen wanneer nodig en vergroot je jouw digitale slagkracht! Neem contact met ons op via onderstaand formulier en we helpen je graag verder.

 

 

Inhoudsgroepen in Google Analytics: inzicht door overzicht

Samenwerken aan jouw groei?

Praat nu met een van onze online producers!

Robert van Eekhout

Oprichter