WordPress Data Studio

Publiceer, Sorteer & Notificeer op basis van Google Analytics

Hoe haal je meer verkeer en / of meer omzet vanuit je WordPress Data? En hoe haal je alles uit Google Analytics? Bij Van Ons hebben we er topsport van gemaakt om WordPress websites of WooCommerce shops automatische te optimaliseren op basis van Google Analytics data. Interessant? 

De overkoepelende naam is WordPress Data Studio. We leggen verbinding met Google Analytics en kunnen op basis van de data daaruit:

  • publiceren – door verschillende redactionele formules voeden en lijstjes te maken,
  • sorteren – volgordes optimaliseren in producten en categorieën die site-indelingen continu relevanter maken
  • notificeren – adverteerders en gast-bloggers betrokken houden en up-sellen door slim notificaties te sturen

Hier drie verschillende uitwerkingen!

Publiceren in WordPress op basis van Google Analytics

Bied jij partners een pagina op jouw website waarop zij zichzelf kunnen promoten? Denk aan sites zoals ArrangementenWeb.nl of De Telefoongids? Of een platform waarop verschillende schrijvers gastbloggen? Je kan deze personen periodiek op de hoogte houden van hoe hun pagina of content scoort.

Zeker als je premiums verkoopt (advertorials, banners of andere mogelijkheden om je pagina te promoten) kan het een prima idee zijn wekelijks een update van bezoek aan de pagina te sturen. In het geval van gastbloggen kan je de blogger uitnodigen nóg meer succesvolle content te schrijven (óf juist niet, als de content niet scoort ;-)).

Of het nu om bedrijfspagina’s, arrangementen of vacatures gaat: maak het resultaat inzichtelijk en stimuleer de plaatser er meer mee te doen.

LinkedIn doet dit goed in mijn ogen; Zo’n notificatie kan er als volgt uitzien:

Gebruik jij jouw WordPress Data zoals LinkedIn?
Gebruik jij jouw WordPress Data zoals LinkedIn?

“Bas, you’ve got 514 views on your top posts this week!” – LinkedIn

Commercieel gebruiken? Natuurlijk onderteken je vervolgens de notificaties die je verstuurt met “Meer bereiken met jouw notering op onze website? Deel je pagina regelmatig op sociale media of koop promotiepakket XYZ!”

Vergelijk het met het “omhoog bellen” zoals op Marktplaats mogelijk was; voor E1,30 staat jouw advertentie weer bovenaan in jouw categorie.

Sorteren in WordPress op basis van Google Analytics

Populariteit van content kan je verpakken in trending topic lijstjes of verpakken in blogposts. Je kunt dit ook subtieler verweven, bijvoorbeeld in de sortering van elementen op je websites. De volgorde waarin je bedrijfspagina’s, vacatures of arrangementen toont.

Een praktisch voorbeeld is de categorieën van je webshop sorteren, en de producten vervolgens weer binnen de categorieën. Zo vervormt jouw website zich automatisch naar de website die consument én Google het liefst ziet en meeste waardeert.

Bij juiste implementatie is dit een vliegwiel voor extra verkeer én extra conversie op je website.

WordPress Notificaties op basis van Google Analytics

Eenvoudig (doch tijdrovend) te creëren content die goed scoort zijn … lijstjes!

  • Optie 1 is zelf Google Analytics afstruinen en de lijstjes in elkaar zetten. Dit werk is echter gemakkelijk te automatiseren (en dat scheelt je met gemak een uur of twee werk per artikel);
  • … optie 2 is dus het klaar laten zetten van WordPress Drafts voor je lijstjes posts!

Daar kan je een stagiair mee aan de slag zetten maar die is hier na een paar weken écht op uitgekeken.

Met simpele vragen aan jouw Google Analytics base kan je WordPress Drafts klaar laten zetten:

  • Selecteer de 7 meest populaire WordPress posts van de afgelopen week / maand / 24 of 48 uur
  • Selecteer de 11 meest populaire WooCommerce producten van de afgelopen week / maand / 24 of 48 uur
  • Of spannender: Selecteer de 13 meest populaire WordPress posts uit categorie Modellen bezocht vanuit land Frankrijk de afgelopen week / maand / 24 of 48 uur.

Uitdaging aan jou om een redactionele formule te bedenken die spannend is voor de lezer en voor jou minimale arbeid kost!

Zorg wel dat je er zelf altijd een aansprekende headline boven zet; zo voelt het voor de lezer niet als een automatisch proces maar als een waardevolle toevoeging. Dit is ook de reden waarom ik je adviseer WordPress Drafts klaar te laten zetten in plaats van direct WordPress Posts te publiceren!

Tip: In plaats van lijstjes in een blogpost neerzetten kan je er natuurlijk ook voor kiezen maandelijks, wekelijks of dagelijks de populaire posts per e-mail sturen.

Meer voorbeelden …

… over hoe je jouw WordPress data zinnig in kan zetten om jouw WordPress of WooCommerce platform te verbeteren? Lees blogpost “Gebruik jij jouw WordPress Data al zoals Booking.com en LinkedIn? 5 Tactieken!”

Starten met WordPress Data Studio binnen WordPress of WooCommerce?

Gebruik de data uit Google Analytics om jouw WordPress sites of WooCommerce shops continu te optimaliseren voor gebruiker en zoekmachine; AUTOMATISCH.

Pitch ons jouw idee of wens in een e-mail aan bas@van-ons.nl.
Vanaf 20 juni komen we terug op de ingestuurde ideeën.

Samenwerken aan jouw groei?

Praat nu met een van onze online producers!

Bas van der Lans

Founder