Donderdag 26 mei werd in de Beurs van Berlage het Emerce Digital Marketing Live! event georganiseerd. De laatste trends op het gebied van digital marketing en advertising, gebracht door sprekers uit alle hoeken en gaten van het marketinglandschap, verdeeld over maar liefst 7 stages. Van Ons was aanwezig en filterde de interessante ontwikkeling er voor u uit.

Maak het persoonlijk

De grote gemene deler van alle talks die wij bezochten is het persoonlijk maken van de online ervaring van de klant. En met persoonlijk bedoelen we ook: maak het relevant. Een nieuwsbericht met je eigen naam erboven en content die specifiek inspeelt op jouw wensen is altijd doeltreffender dan een generiek bericht. Of presenteer de nieuwste aanbieding uit je winkel op het moment dat je klanten langslopen, niet als ze thuis op de bank zittenZe zijn dan toch in de buurt en dan heeft zo’n bericht nog meer impact. Een slimme oplossing hiervoor is de beacon technologie, lees er alles over op onze oplossingen pagina!

Hoe maak je een online ervaring persoonlijk? Aan de hand van data. Je moet zoveel mogelijk weten van de klant om een goede persoonlijke ervaring te creëren. Wat we in meerdere talks horen is dat het belang van een eigen “data management platform” steeds meer toeneemt. Bedrijven moeten data over klanten uit meerdere bronnen bij elkaar samenvoegen en op basis daarvan gepersonaliseerde content aanbieden. Die data komt bijvoorbeeld uit apps, email marketing campagnes, CRM systemen en data die vergaard is via Paid Media.

Schermafbeelding 2016-05-27 om 17.02.13

Denk Cross-Device

De tijd dat klanten zich uitsluitend op 1 apparaat op het internet bevonden ligt ver achter ons. Consumenten oriënteren zich op mobiel en kopen op tablet of desktop. Het is dus van belang dat je vanaf het eerste moment je klant kunt identificeren. Alleen dan kun je de volledige customer journey bekijken en die optimaliseren. Hoe track je de klant het best van A tot Z? Met “ID-Tracking”. De klant moet bijvoorbeeld in de app of op de mobiele site inloggen om verder te kunnen. Cookies zijn helaas niet altijd de oplossing, omdat die niet het gedrag kunnen meten over devices heen. Als je met je mobiel op een site bent en daarna op de desktop diezelfde site bezoekt, dan kunnen cookies die twee bezoeken niet makkelijk aan elkaar knopen.

Je klanten oriënteren zich op mobiel, maar kopen op tablet of desktop. Een klant identificeren vanaf de eerste stap is cruciaal om een correct beeld te krijgen van de customer journey

Focus op mobiel

Social Embassy heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat 4 van de 10 bedrijven nog geen mobiele strategie heeft. 61% heeft een “mobile ready” website, maar 39% dus niet. En dan te bedenken dat 65% van het winkelend publiek de mobiel raadpleegt tijdens het shoppen. Mobiel is belangrijk. De “millennials” spenderen per dag gemiddeld 2 uur en 40 minuten op Facebook. Focus op mobiel is essentieel.

Optimaliseren voor mobiel is soms eenvoudiger dan het lijkt. Maak bijvoorbeeld een verticale video in plaats van een traditionele 16:9 verhouding. Kijkt veel makkelijker weg! Of wat dacht je van de oplossing van Hotels.com voor de Facebook en Instagram video’s die in eerste instantie muted zijn (70%-80% van de gebruikers zet het geluid niet aan!). Check:

https://youtu.be/k6hkyypy2wg